--> Bantuan Kewangan Berjumlah RM300 Untuk Anda Disember Ini | MYPORTALKINI!

Bantuan Kewangan Berjumlah RM300 Untuk Anda Disember Ini

Berita baik untuk anda yang berkelayakan! Untuk makluman semua, pada bulan Disember ini penerima yang berkelayakan akan mendapat bantuan kew...

Berita baik untuk anda yang berkelayakan!
Untuk makluman semua, pada bulan Disember ini penerima yang berkelayakan akan mendapat bantuan kewangan secara tunai sebanyak RM300.

Tujuan bantuan ini diberikan adalah untuk menyantuni mereka yang terjejas pendapatannya berikutan kerajaan terpaksa melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 3.0) pada Jun lalu.

Nak tahu bantuan apa yang kami maksudkan? Ikuti perkongsian dibawah.

BANTUAN KHAS COVID19 (BKC)

Bekas Perdana Menteri sebelum ini iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika memperkenalkan pakej bantuan PEMULIH mengumumkan, bantuan kewangan maksimum RM1300 akan diberikan kepada mereka yang berkelayakan.

Beliau berkata, pemberian ini diberikan kerana ianya selaras dengan komitmen Kerajaan untuk meneruskan agenda prihatin kepada rakyat agar mereka yang terjejas dapat meneruskan hidup dengan selesa dan sempurna.

Tambahnya lagi, pelaksanaan Bantuan Khas Covid 19 (BKC) ini akan melalui tiga fasa bayaran dan akan dikreditkan ke akaun penerima secara automatik mengikut data sedia ada dalam pangkalan BPR.

KADAR BAYARAN

Untuk makluman, bayaran BKC ini telahpun melalui dua fasa bayaran mengikut kategori dimana bayaran fasa kedua telahpun dikreditkan pada November lalu pada kadar mengikut kategori seperti berikut :

Isi Rumah (miskin tegar) 
  • RM500 (November) - Telah dikreditkan
Bujang (miskin tegar) 
  • RM300 (November)Telah dikreditkan
Bagi bayaran fasa ketiga pada bulan Disember ini, penerima yang layak akan menerima bayaran mengikut kategori sebanyak :
  • Isi Rumah (miskin tegar) 
    • RM300 (Disember)

  • Isi Rumah (B40)
    • RM300 (Disember)
Nota : Walaubagaimanapun, tarikh rasmi bayaran BKC fasa ketiga ini tiada lagi dimaklumkan, pihak kami akan maklumkan sekiranya ada makluman mengenainya dari semasa ke semasa.

SEMAKAN BKC

Bagi anda yang ingin membuat semakan mengenai status BKC, berikut adalah cara untuk melakukannya :

Mari Join Channel Telegram Rasmi Kami Dengan Meng-klik pautan di bawah :

KELAYAKAN PENERIMA BKC

Kelayakan penerima BKC bagi kategori Miskin Tegar ini adalah seperti berikut :

  • Isi Rumah & Warga Emas Pendapatan RM5,000 dan ke bawah
  • Bujang Pendapatan RM2,500 dan ke bawah

    Sebarang permohonan bagi menerima bantuan BKC ini, anda tidak perlu lakukan sama sekali, kerana semakan kelayakan akan dibuat berdasarkan data sedia adalah seperti berikut :

    • Miskin Tegar :

    Permohonan BPR 2021 yang didaftarkan secara automatik daripada data Jabatan Kebajikan Masyarakat dan e-Kasih.

      Nota :  Penerima Geran Khas Prihatin (GKP) secara automatik adalah TIDAK LAYAK untuk menerima bantuan BKC ini.

      COMMENTS

      BLOGGER: 47
      1. Bila tarikh akan dapat Bantuan duit masuk.

        ReplyDelete
        Replies
        1. miskin tegar bujang..kalau daftar b49 bujang mmg xdapat so kemaskini la ke bujang miskin tegar

          Delete
        2. Saya dlm kategori bujang miskin tegar bkc fasa 1 dpt rm200 tp fasa2 x dpt kenapa?

          Delete
      2. Saya ibu tunggal tidak berkerja tak dapat...

        ReplyDelete
      3. Kenape bkc fasa 1 saye dapat yang fasa 2 tak dapat..

        ReplyDelete
      4. Bujang : Pendapatan RM2,500 dan ke bawah.?
        Mana ada dh utk B40 bujang, cuma 2 kategori je iaitu ;
        Miskin tegar
        B40(isi rumah).
        Jgn bg info yg yg mengelirukan org ramai cmni. Check btul2 dlu lah sblm nk up content tuh...

        ReplyDelete
        Replies
        1. 2 la...dh bnyak sgt ketogeri,2 yg buat keliru..nth ape² nth..klu x semak btol²...mmg dpt salah info...B40 blh plk ade miskin tegarlah...

          Delete
      5. untok gulongan warga mas yang tiada pendapatan dan tidak berkerja bagaimana pula..kerajaan menghadkan umur 60 tahun saja bolih berkerja..melebeh 60 tahun tidak diterima berkerja..dalam swasta mahu pon dalam kerajaan..apa bantuan yang bolih mereka dapat.

        ReplyDelete
      6. Why bkc fasa 2, i tak dpt sampai skrg. Balance bkc utk bujang kan Rm300.Kenapa sampai sekarang tak dapat². Just dapat fasa 1 shja.

        ReplyDelete
      7. Ramai yg tak dpt lgi fasa 2 yg d janji bln nov..skrng dh nk habis bln dec..mana mngkin kami nk dpt bantuan lain d bln dec pula.

        ReplyDelete
        Replies
        1. Betul tipu rakyat 'ja ini kan dah dekat pilihanraya.. Baru tdi pi BSN tenggo tapi tak ada pon..

          Delete
        2. dia masuk ac kita hujung disember ni la..awal2 bulan mana ada lagi daa...

          Delete
      8. Fasa ke 2 belum lagi masuk.. bila?

        ReplyDelete
      9. Kalau nak kasi bantuan...kasilah betul betul...ni nak pilih Pulok....ingat semua rakyat Malaysia ni senangkan... kalau senang ... semua tak mintak punya...Hok bujang pun sana jugak ...dari dulu sampai sekarang... setakat fasa 2 je.... kalau kerajaan nak tolong rakyat..biar sama rayalah...ingat orang tak ada tali perok ke...

        ReplyDelete
      10. Saya B40,belum dapat apa2 bantuan

        ReplyDelete
      11. Saya warga emas umur 73 tun dulu kerja sendiri skg tak berkerja ,adakah Sayani dlm golongan ,miskin tegar,.

        ReplyDelete
      12. Saya daftar SSM tidak ada mimpi untuk mendapatkan bkc walaupun pernah mendapat brim dan bpn suatu waktu dahulu
        Zaman Datuk sri Najib Razak
        Dan juga zaman ph memerintah zaman Lim Guan eng pun saya dapat

        ReplyDelete
      13. Fasa 2 saya x dapat pon ni pula fasa 3 merepek repek je kerajaan skg..

        ReplyDelete
        Replies
        1. fasa 1 2 mejoriti dah dapat semua la ..itu mesti ada silap teknikal mana2 tu.tapi jngn risau pasti dapat.itu lah kena semak selalu laman web rasmi kerajaan selalu.jngn ikut cakap orang atau semak tempat yang salah bukan hak rasmikerajaan punya portal..pakat jadi sasau abis lah...

          Delete
      14. Saya adalah warga emas sebelum pkp pendapatan saya dibawah garis kemiskinan dalam pkp ini saya tidak ada kerja jadi saya nak tahu di dalam ketegori mana saya ini?

        ReplyDelete
        Replies
        1. Boleh tak masukkan cepat duit bkc itu.berapa lama lagi nak tarik.

          Delete
        2. mungkin masuk sebelum Krismas kot jngn bimbang..tetap ada mungkin esok lusa..

          Delete
      15. Ni apa cerita....
        Mahu bayar fasa ke3 sedangkan fasa 2 pun belum d bayar ....
        Dulu janji lain sekarang lain pulak ceritašŸ¤¦‍♂️šŸ¤¦‍♂️

        ReplyDelete
        Replies
        1. Ini pembohong oleh kerajaan,fasa satu dapat,fasa dua tak dapat,kalau nak bagi semua la baru adil,kami pon susah juga,kalau tak tak payah bagi semua,ni rakyat yg susah empat lima kali pergi bank cek kot kot duit dah masok,last last habok pon tak ada...nao sedap kan hati raktat,apa cerita ni,tunggu pru nanti bungkus la kerajaan sekarang.orang susah pon tak dapat.

          Delete
      16. perlu dikemaskini, sebab akaun bank baru. Bulan November pun saya tak dapat.

        ReplyDelete
      17. Tak masuk² pon BKC ke3
        Check kat website pon Tak timbil²

        ReplyDelete
      18. Kerajaan incompetent
        Depa tahu sape yg susah
        Nape x beri bantuan
        Yg benar mahu di bantu

        ReplyDelete
      19. Ni smua kencing rakyat je... Abis basah kpala rakyat tnggu bntuan bkc fasa 2 bln nov.. Rmai mngeluh xdpt, yg plik fasa 1 aritu rm200 dpt xkn la fasa 2 ni tba2 trus xlayak kn..

        ReplyDelete
      20. Untuk gulongan warga mas yang tiada pendapatan dan tidak berkerja bagaimana pula..kerajaan menghadkan umur 60 tahun saja bolih berkerja..melebeh 60 tahun tidak diterima berkerja..dalam swasta mahu pon dalam kerajaan..apa bantuan yang bolih mereka dapat.

        ReplyDelete
      21. Dok ulang ulang hal yang sama. Puki lah. Tapi tak umum tarikh.Haram jadah. Bila nak bagi.Bila nak umum tarikh.Sial

        ReplyDelete
      22. DIA ORG KUTIP DATA DRP MANA, NTAH AKU PUN TAK TAHU.....bila dah jd BKC... Aku di masuk dlm ketogori "miskin nk mampuh"...layak dpt terima rm200 fasa 1 shj...........(alhamdulillah syukur dpt jugak kan!)....

        ReplyDelete
      23. Apa pun tak dapat...bagi lah semua yg susah...

        ReplyDelete
      24. Aku tak nak cakp banyak cuma nak bagi tahu baik abah belaka yang skrng cakp saja buat tak pn.. aku sapa skrng xkerja hari aku kerja gaji rm800 je sebulan.. skrng aku xada kerja minta kerja pn xblh dh.. aku jadi gila skrng main dngn orng kerajaan dan menteri cakp saja je.. duit pn bkc pn xmsak lg 9rng kerajaan xpe la klu tak kerja duit mask yang orng kmpng ni mcm mne yang tak kerja mne ni... Yang miskin mcm mne aku nk mkn pn tak mne kalau xkerja kmpng xblh mkn kmpng pn blh rm25 rm30 sehari mcm mne kalau tak kerja mcmn nk mkn mak ayah aku lg adk beradk lg.. tak fikir ke kau orang kmpng yang susa.. sbb rama orng kmpng n atau rakyat yang bunuh diri sbb xada duit ni baca bayar hutang bayar benda yang lain dan beli barang-barang dapur.. kalau dh xada kerja mcm aku ni kerja mcm xkerja je.. duit xada mne kalau dh janji tu tunaikan tak cakp saja.. sbb aku xsuka dngn menteri sekarang baik menteri Abah jauh janji tunaikan tak buat buat tunggu dan fikir bila lg duit nk masuk duit bkc tu....

        ReplyDelete
        Replies
        1. Menteri sekarang tak senonoh kau boleh la duit banyak rakyat ni yg susah ni kau abai kan sedang kan kwsp yg duit rakyat pun kau sekat dah duit rakyat biar la rakyat nk kuar kan bila lagi nk guna duit sediri nk tunggu 55tahun baru boleh kuar kan tu pun kalau umur panjang kalau tak duit tu langsung tak merasa duit rakyat dia org pulak nak tentu kan dia boleh ckp tu la ini la biar senang dia org atas nk guna untuk ke penting dia org sebelum ni nyaris duit kwsp rakyat hilang ni biar la rakyat nk guna duit titik peluh mereka nk disekat buat apa lg tegah covid ni mana lg nk dpt duit untuk bantu pulih kan ekonomi mereka nk harap kan bantuan kerajaan jgn mimpi la kerajaan pun berhutang..

          Delete
      25. Tah pelik ii je tukar la perdana menteri lain mnyampah dah Aku tgok sembang MCM APA bntuan tk dpt Kau Kaya tk pe la ... Pilihan Raya Kau tnggu nnti

        ReplyDelete
      26. saya mohd azma sulaiman tak dapat duit fasa 2

        ReplyDelete
      27. Bantuan bkc,,,bpn dan ape2 bantuan K.O yg laen skang ini sangat tidak adil bgi sesetengah ketegori penerima nya .
        Amat jelas kelihaatan ketidak adilan yg d berikan.
        Anda semua boleh lihat sendiri didalam ketegori BUjang dan WARGA EMAs..!!
        Amat jauh perbezaan jumlah bantuan yg mereka dapat..
        Satu soalan ajer i nk tya dkt ruangan coment ini
        ...." Menteri kewangan sekarang tidak memandang serius akan masalah yg d hadapi gol bujang n warga emas. Setelah apa yg trjadi dlm masalah bantuan yg d berikan,,jelas kelihatan menteri terlibat agak tidak cakna akan gol bujang n warga ems.

        ReplyDelete
      28. Klu nk d bandingkn,lg elok dan teratur bantuan BRiM...skrg....mcm hampeh...mengelirukan rakyat...

        ReplyDelete
      29. Kami pelapis pemuda sabah atau pun yg akan undi nanti..jujur kami tidak suka dengan kerajaan skg.. cakap sahaja tapi apa pun tidak nampak atau dapat..seperti BKC Nov lalu sesen pun tidak ada kami dapat.. kalau kami bohong silakan chek ke BNM yg menerima bantuan(BKC) pada bulan Nov.. tukar tetap tukar(kami ada Hak utk rakyat Sabah)...

        ReplyDelete
      30. Yang 300 ckp dh msk ari ni btl ka

        ReplyDelete

      Name

      BANTUAN,503,BELANJAWAN 2022,258,BELANJAWAN 2023,10,BKM,141,BPN,2,BPR,9,COVID-19,8,EKASIH,1,GADGET,2,GKP,8,Info,3,JAWATAN KOSONG,89,JKM,61,KERAJAAN,81,KESIHATAN,2,komputer,1,KPM,10,KWSP,72,LUAR NEGARA,2,PENDIDIKAN,16,PERMOHONAN/SEMAKAN,61,PERUMAHAN,18,SABAH/SARAWAK,11,SWASTA,14,TIPS,4,
      ltr
      item
      MYPORTALKINI!: Bantuan Kewangan Berjumlah RM300 Untuk Anda Disember Ini
      Bantuan Kewangan Berjumlah RM300 Untuk Anda Disember Ini
      https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEh5xulkuKF-9ToBZ1e4HZL0K7l0YdAvDFbfBGSPptMfhteIg1aI2givUHz843_B1FuPUQ_APoTcCuOEXeaifgNao2b7QJZMQbgK1G8D1MhGnT1Xy7M2JpICxEJNcG4H9aDS1h3cWrvgu1qHN9-apQHS4DVPaG1B22EF0ciFbihkIdqZlazgYz64wN0c=w640-h360
      https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEh5xulkuKF-9ToBZ1e4HZL0K7l0YdAvDFbfBGSPptMfhteIg1aI2givUHz843_B1FuPUQ_APoTcCuOEXeaifgNao2b7QJZMQbgK1G8D1MhGnT1Xy7M2JpICxEJNcG4H9aDS1h3cWrvgu1qHN9-apQHS4DVPaG1B22EF0ciFbihkIdqZlazgYz64wN0c=s72-w640-c-h360
      MYPORTALKINI!
      https://www.myportalkini.com/2021/12/bantuan-kewangan-disember.html
      https://www.myportalkini.com/
      https://www.myportalkini.com/
      https://www.myportalkini.com/2021/12/bantuan-kewangan-disember.html
      true
      1955679485912668094
      UTF-8
      Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content