--> BKM FASA 1 : Rumusan & Jangkaan Tarikh Bayaran Pertama Bulan Mac Ini | MYPORTALKINI!

BKM FASA 1 : Rumusan & Jangkaan Tarikh Bayaran Pertama Bulan Mac Ini

Kita sedia maklum bahawa, bayaran fasa 1 bagi Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) akan mula dilaksanakan pada bulan ini iaitu  Mac  sepertimana ...

tarikh bayaran bkm fasa 1

Kita sedia maklum bahawa, bayaran fasa 1 bagi Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) akan mula dilaksanakan pada bulan ini iaitu Mac sepertimana yang telah di maklumkan. Namun, tiada tarikh rasmi bilakah ianya akan diberikan.

Pelbagai spekulasi yang dapat kita lihat mengenai tarikh bayaran BKM bagi fasa pertama ini, dimana bayaran mungkin bermula 15 Mac, 18 Mac, 30 Mac dan 31 Mac.

Walaubagaimanapun, tiada tarikh spesifik mengenainya diumumkan. Untuk itu, pihak kami ingin kongsikan kepada anda mengenai rumusan yang telah pihak kami buat mengenai tarikh bayaran fasa pertama yang bermula daripada BR1M 2015 terdahulu.

Ikuti perkongsian dibawah.

BANTUAN KELUARGA MALAYSIA (BKM)

Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) adalah bantuan tunai Kerajaan yang lebih bersasar kepada golongan yang memerlukan bagi meringankan kos sara hidup dan beban rakyat berpendapatan rendah. Ianya juga akan memberi manfaat kepada isi rumah B40 & M40, warga emas dan juga bujang.

Perkara ini telah diumumkan oleh Menteri Kewangan Malaysia, TENGKU DATUK SERI UTAMA ZAFRUL TENGKU ABDUL AZIZ pada Oktober lalu menerusi Pembentangan Belanjawan 2022.

Join Channel Telegram Kami Untuk Info Pantas Dengan Meng-Klik Pautan Di Bawah :

Semakan Bayaran BBKM FASA 1

SEMAKAN BKM

Sekiranya anda ingin membuat semakan kelayakan dan bayaran, anda boleh berbuat demikian melalui portal rasmi BKM iaitu :

Paparan dalam sistem BKM adalah seperti gambar rajah dibawah. 

bayaran bkm

 

Sila masukkan No MyKad / ID Pengguna berserta kata laluan yang anda telah daftarkan sebelum ini.

TARIKH BAYARAN

Berikut adalah tarikh-tarikh rasmi bayaran fasa pertama  yang pernah dilaksanakan bermula daripada BR1M 2015, BSH, dan BPR 2021 :


BR1M 2015

BR1M 2016


BR1M 2017

BR1M 2018

BSH 2019

BSH 2020

BPR 2021


Kesimpulannya di sini, apa yang dapat di lihat melalui perkongsian mengenai tarikh bayaran fasa pertama bermula dari BR1M 2015 sehingga BPR 2021, kebanyakannya bayaran bagi fasa pertama telah dilaksanakan pada hujung bulan sekitar 20 hari bulan sehingga 28 hari bulan. 

Hanya BR1M 2015 dan BR1M 2017 sahaja bayaran fasa pertama dilaksanakan pada pertengahan bulan iaitu 15 Januari 2015 dan 18 Februari 2017.

Walaubagaimanapun, pihak kami dapat simpulkan mengenai bayaran BKM fasa pertama kemungkinan akan dilaksanakan pada hujung bulan sekitar 20 - 30 Mac 2022 sama seperti tarikh bantuan-bantuan sebelum ini.

Berbeza dengan Bank Simpanan Nasional, kebiasaannya bayaran akan dikreditkan awal berbanding bank-bank yang lain tanpa makluman rasmi, jadi tidak mustahil sekiranya bayaran akan dilaksanakan pada pertengahan bulan.

NOTA : Mengenai tarikh yang kami berikan diatas, ianya sekadar tarikh jangkaan mengikut rujukan tarikh-tarikh bayaran bantuan sebelum ini.

Namun, pihak kami berharap bahkan seluruh rakyat Malaysia, bayaran fasa pertama BKM ini dapat dilaksanakan dalam masa terdekat berikutan ramai rakyat kini terjejas dan memerlukan bantuan seperti ini sekurang-kurangnya ianya dapat menampung keperluan keluarga.

SYARAT KELAYAKAN BKM

Kelayakan bagi mendapatkan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) ini, penerima mestilah memenuhi kriteria kelayakan seperti berikut :

1.    Isi Rumah
i) Kahwin
ii) Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang menepati syarat;
iii) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah. 

2.   Warga Emas Bujang / Tiada Pasangan
i) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
ii) Had umur adalah 60 tahun dan ke atas; dan
iii) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.

3.   Bujang
i) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
ii) Had umur adalah 21-59 tahun; dan
iii) Pendapatan Bujang adalah RM2,500 dan ke bawah.
 

Bayaran BKM

KADAR BAYARAN BKM

Berikut adalah jumlah kadar bayaran bagi penerima yang layak mengikut kategori masing-masing :

  • Isi rumah (<RM2,500)* : RM1,000 - RM2,000
  • Isi rumah (RM2,501 - RM5,000)* : RM400 - RM800
  • Ibu/Bapa tunggal (<RM5,000)* : RM5,000 tambahan
  • Warga Emas (<RM5,000)* : RM3,000 tambahan
  • Warga Emas Bujang/Tiada Pasangan (<RM5,000)* : RM600
  • Bujang (<RM2,500)* : RM350

Bayaran bkm

BAYARAN TAMBAHAN BKM

Berbeza dengan BPR sebelum ini, BKM juga akan memberikan bayaran tambahan kepada penerima sekiranya isi rumah tersebut :

  • Tambahan RM500 kepada penerima kategori isi rumah berstatus Ibu Bapa Tunggal (IBT) yang mempunyai anak menepati syarat; atau  
  • Tambahan RM300 kepada penerima kategori isi rumah berstatus Warga Emas yang mempunyai anak menepati syarat.

bayaran BKM

bayaran BKM

Nota  : Isi Rumah berkenaan hanya layak menerima salah satu kadar tambahan sahaja.

KAEDAH BAYARAN BKM

Pembayaran Bantuan Keluarga Malaysia ini akan dilakukan dengan kaedah sama seperti bayaran BPR sebelum ini iaitu status seperti :

Berjaya Kredit 

  • Kredit ke akaun bank terkini yang didaftarkan dalam tempoh pengemaskinian/permohonan BKM; atau
  • Kredit ke akaun bank sedia ada dalam pangkalan data BPR / BKC sekiranya tiada pengemaskinian maklumat dibuat.

Gagal Kredit :

  • Tuntutan Tunai di Cawangan BSN; atau 
  • Kemas kini maklumat akaun bank perlu dibuat semasa tempoh permohonan/ kemaskini BKM.

Tiada Akaun Bank :

  • Tuntutan Tunai di Cawangan BSN; atau 
  • Kemas kini maklumat akaun bank perlu dibuat semasa tempoh permohonan/ kemaskini BKM.
bayaran BKM

SOALAN LAZIM 

MAKLUMAT LANJUT

Untuk ketahui maklumat lanjut mengenai Bantuan Keluarga Malaysia ini, anda boleh mengunjungi web rasmi Kementerian Kewangan Malaysia di https://budget.mof.gov.my/2022/

COMMENTS

BLOGGER: 33
  1. Apa kerajaan sekarang ini suka sangat nak tipu rakyat.sudah cakap 15,03,2022 lepas tu ujung bulan pula.

    ReplyDelete
  2. Penat dgr benda sama je... Dh kuar baru buat Berita boleh dak... Hari2 duk cite benda sama yg tak seberapa.. Duk ulang je... Muak lah

    ReplyDelete
  3. Hahaha abis byk kai pilihanraya kot???(pertanyaan tu) bkn knyataan

    ReplyDelete
  4. Bagi yg bekerja mereka tidak la terasa sangat bagi kami yg tua umur lebih 67 yg tidak ada kerja ada tanggungan lagi sehingga makan pun cuma sekali dlm 1 hari...siapa yg tahu..ada kah mereka2 yg berkenaan mengambil peduli hal2 yg munkin tidak pernah mereka rasai...

    ReplyDelete
  5. Fckkk laaa weyy sembang awaii bulan mac,bodohhh munafikk,tak boleh janji jangan buat janji

    ReplyDelete
  6. kerajaan mmg xtpati jji....ckp awl mac byaran bkm tpi msuk mggu ke3 blum byr2 lg...

    ReplyDelete
  7. Jangan sembang kari.....
    Jangan bagi rakyat tertunggu-tunggu...
    X semua rakyat hidup senang....

    ReplyDelete
  8. Woi.. sekarang niee bulan mac masalah nyee brape haribulan baru nk masuk duit BkM ..aku penat lh dengan kerajaan sekarang nieee barang2 naik harga gaji takde naik2. . korang nk bg bantuan pon tarikh pon takde nk bh tahu ..bulan mac2 masalah nyee brape haribulan ..jangan nk menipu jee tahu nyee

    ReplyDelete
  9. Woiin bubar jelah kerajaan .. aku nk naik meluat dengan kerajaan yg nak melongkup kn rakyat sekarang niee .. nak bg bantuan biar betul ikhlas .. rakyat bukan semua nyee hidup senang .. haram jadah betul lh kerajaan sekarang niee ..

    ReplyDelete
  10. Ada Bulan Mac rezeki tak Ada mungkin April..😥

    ReplyDelete
  11. Nampak tanda2 pengurusan yang lemah dan tidak ada yang betul2 concrete. Padahal sekarang sudah pertengahan bulan March masih lagi bermain catur memainkan firkiran rakyat yang terdesak untuk menerima bantuan yang tak banyak mana pun berbanding daripada gaji menteri yang senang lenang

    ReplyDelete
  12. KRJN YAHUDI GOLONGAN PENGIKUT DAJJAL..PENIPU LAHANAT LA KORG NI KRJN YG BERHATI ZALIM KEJAM..KRJN YAHUDI TGU AZAB UTK KORG PENIPU BANGKAI NAJIS

    ReplyDelete
  13. Kerajaan ada kuasa untuk cakap mempermain kan rakyat.

    ReplyDelete
  14. Kalau STATUS SEMAKAN terlulis "DALAM PROSES",MCM mna,apa maksudnya ye? Ada sape yg Thu X?. Risau X DPT BKM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pn sama status dlm proses..psal apa proses lama sgt

      Delete
  15. knp xbgitau terus tarikh bayaran.. mempermainkan perasaan rakyat betul lah..

    ReplyDelete
  16. Cakap bayar 15/3 dah check. Dalam proses tapi x update ape . Duit dalam bank pun x ada . Suka sangat nak bagi harapan pasul ke rakyat Malaysia

    ReplyDelete
  17. Korg ingat kerjaan pnya org ni dh dgr sgt ke rakyat bodoh dlm melaysia ni..nk thu knap sbb rakyat la org kerjaaan ni kaya..sbb kjrjaan tau rakyat dia smemangnya bodoh..kerjaan salah ke ape ke yg dia thu org bodoh yg bg dia kaya..so korg miskin korg nk duit bantuan dari kerajaan.bkn main lagi kuar ayat banggang cm ni.pdahal rakyat bodoh ni jga la bgi hdp kau tu sng sgala keturunan kau.heii wahai menteri2.kau org mnteri mmg x sdr diutung btl la..rakyat mnta bantuan tu bkn duit korg punya usaha lahanat,usaha korang cuma bodohkn rakyat yg dh bodoh je..hrap ngara saja kaya dgn hasil.kekayaan tu ko buat beli betina letak dlm stor bilik..negara minyak sawit pn ni beli kena catu..ni nama dia gila babi kerajaan woii..bodoh ekonomi yg korang jalankn..secetek pancutan ayo mani lu2 org thu menteri..sbb apa?hasil yg dpt pulangang dgn cara seksa pada rakyat yg kauorg balas...ingt pemimpin.allah beri peringatan brkali2..tp akan dtg lebih dahyat yg akan trjadi utk lnyapkan saki baki pemimpin yg zalim macm lu org ini..dn digantikan pemimpin yg dijanjikan.penuh baraqah.mnghapuskan kezaliman diatas muka bumi ini.ini pemimpin 1dunia kepimpinanya..wahai pemiminpin yg zalim pd rakyatnya.didunia kedua anda akan dtg,dn anda brlindunglah dgn hasil dari rakyat yg kauorg dh prbodohkan supaya jd prlindunag utk menutup dirimu supaya malaikat x hentak lu dgn tulang sayap.tp malaikat akn bantai luorg tebus tujuh lapis bumi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau siapa nk bodoh2 kan rakyat malaysia..kau ja bukan siapa goblok sok2 bagus pulk..munafik smua ni...

      Delete
    2. pukimak kau ,kerana kerajaan la kita dapat BKM ,dan bantuan sebagainya ,kalau tak kerana perdana menteri ,aku rasa kami semua org miskin skrg bantuan tak ada ,ini kau tetiba bodoh2 knpe jelouse ke dgn bantuan yg kita dapat ,oh ya kau kn org kaya ,makluk la org bangla ,org indon ,mianmar yg keje dkt malaysia jadi kaya huhu..begitu juga org jutawan mcm kau. rakyat malaysia yg kaya seperti kau ,hanya mempu memperbodohkn org saja ..kesian xdapat bantuan .. tapi tak pe mungkin kamu dapat kalau kau balik ke negara sendiri..huhuhu .. nanti klau aku dpt bantuan aku bgi kau beli nasi ye baya..

      Delete
  18. Kerajaan cukup bulan masuk ribu2...rakyat yg tunggu BKM keluar bulan marah,1hb sampai 31hb tetap bln marah,apa tah yg susah nak bagi tarikh jelas rakyat bakal terima..fasa 2 sebut juga bln June,tarikh rasmi memang kerajaan rahsiakan,umumkan tarikh tetap itu lebih mudah buat rakyat,sabar menanti pd tarikh ditetapkan..susah sangat ke...

    ReplyDelete
  19. WOww nasib aku xg jauh2 nk cherk..msuk ke x..kalau tak letih penat saja..xmsuk..tq yg komen xmsuk2 haha

    ReplyDelete
  20. Bulan yang baik pun masih nak menipu,...sepatutnya malam bulan tu org doa mintak yg baik2,bila berdoa terfikir plk alangkah baiknya tuhan tukar kn terus pemimpin2 ni

    ReplyDelete
  21. Kata bantuan keluarga Malaysia,tapi ni ke dinamakan bantuan?pengurusan lemah,serta bantuan2 from kerajaan selalu Lambat..pihak kementerian kenalah bersikap mengutamakan prinsip' keluarga malaysia,baru lah kena dengan slogan(BKM)yg dibawa oleh PM kita...so renung2kan...

    ReplyDelete
  22. Replies
    1. Rakyat dok kena tipu pilihan raya kali ni sendiri mau igat laaa...kera2....jaan semua...

      Delete
  23. Kera....jaan x ada duit jgn buat janji

    ReplyDelete
  24. Kera....jaan duit xada laaa tuu...

    ReplyDelete
  25. Budak2 dh nak msuk sek.. sepatutnya bagi la dulu nk byr yuran sek .apola..Ckp lebih tapi tarakkkk

    ReplyDelete
  26. bosan aq baca benda yg jadi isu
    ....apa lha salahnya bagi tepaati janji tu...supaya org tk mengeluh....

    ReplyDelete
  27. LHDN KE MENTERI KEW AP LNCAU SME JEW ... APA YG LEMBAP CGT PROSES .. SEDANGKN ITU SEMUA SISTEM ...BKJE MKN TODO JEW KIMAK KERAJAAN MCM NI .. KAU BUAT RAKYAT BERHARAP DAN TRTUNGGU ..DOA KAMI ATS PERBUATAN ZALIM KAU NI SMOGE RUHAN BG HIDAYAH PDE KAI LH .. INGAT ANAK JEW BINGAI ..BAPAK PON SME , MENTERI KERAJAAN SIAL

    ReplyDelete
  28. Bila jika keluar duit bantuan

    ReplyDelete

Name

BANTUAN,503,BELANJAWAN 2022,258,BELANJAWAN 2023,10,BKM,141,BPN,2,BPR,9,COVID-19,8,EKASIH,1,GADGET,2,GKP,8,Info,3,JAWATAN KOSONG,89,JKM,61,KERAJAAN,81,KESIHATAN,2,komputer,1,KPM,10,KWSP,71,LUAR NEGARA,2,PENDIDIKAN,16,PERMOHONAN/SEMAKAN,61,PERUMAHAN,18,SABAH/SARAWAK,11,SWASTA,14,TIPS,4,
ltr
item
MYPORTALKINI!: BKM FASA 1 : Rumusan & Jangkaan Tarikh Bayaran Pertama Bulan Mac Ini
BKM FASA 1 : Rumusan & Jangkaan Tarikh Bayaran Pertama Bulan Mac Ini
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhAQGnQUYAOjVF8CWqA8HLG61MRgk3uBUnT9dAO9Zrk4tNnMmYEc5XQwoynJfzxbvy5mrBr_mWNhW-A2gA6bMIe0dLkRKksiEsFJz6ZRlAIPuqYE7Pm2Z5U3YEkGXj8mEDS6hpve0eLgzBLkqmoGrue_u9Tf-HZKLUGjfgGCwdhxDY68-BzXqNx_uw1=s16000
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhAQGnQUYAOjVF8CWqA8HLG61MRgk3uBUnT9dAO9Zrk4tNnMmYEc5XQwoynJfzxbvy5mrBr_mWNhW-A2gA6bMIe0dLkRKksiEsFJz6ZRlAIPuqYE7Pm2Z5U3YEkGXj8mEDS6hpve0eLgzBLkqmoGrue_u9Tf-HZKLUGjfgGCwdhxDY68-BzXqNx_uw1=s72-c
MYPORTALKINI!
https://www.myportalkini.com/2022/03/rumusan-tarikh-bayaran-bkm-fasa1.html
https://www.myportalkini.com/
https://www.myportalkini.com/
https://www.myportalkini.com/2022/03/rumusan-tarikh-bayaran-bkm-fasa1.html
true
1955679485912668094
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content